mandag den 28. april 2014

Relationer mellem jøder og muslimer


af Joseph RICHARD PREVILLE for ISLAMiCommentary på 28 januar 2014 :

Historie af jødisk -muslimsk RelationsJews og muslimer er blevet flettet sammen i fjorten århundreder. Deres Kæreste er genstand for A History of jødisk -muslimsk Relations: Fra Origins til i dag ( Princeton University Press, 2013). Dette elegante og lært nye bog er redigeret af Abdelwahab Meddeb , professor i litteraturvidenskab ved universitetet i Paris -X ( Nanterre ) , og Benjamin Stora University professor ved universitetet i Paris - XIII ( Villetaneuse ) .

A History of jødisk- muslimske relationer med artikler af en fornem gruppe af lærde i islamisk og jødisk historie . Blandt disse lærde er Mark R. Cohen, som er både professor emeritus i Nærorientalske Studier og Khedouri A. Zilkha professor i jødisk civilisation i Mellemøsten , emeritus ved Princeton University. Cohen blev uddannet på Brandeis University , Columbia University , og det jødiske Theological Seminary . Han er forfatter til fattigdom og Charity i det jødiske samfund i Medieval Egypten ( Princeton University Press, 2005) , The Voice of the Poor i middelalderen : An Anthology of Dokumenter fra Kairo Geniza ( Princeton University Press, 2005) , og under halvmåne og Cross : jøderne i middelalderen ( Princeton University Press , 1994; reviderede udgave , 2008) .

Denne bog er blevet oversat til mange sprog, herunder hebraisk , arabisk, tyrkisk , fransk, tysk , rumænsk , tjekkisk, russisk , og snart på spansk. I 2010 blev Cohen tildelt den første Goldziher prisen for stipendium fremme en bedre forståelse mellem jøder og muslimer.

Mark R. Cohen diskuterer A History of jødisk- muslimske relationer i dette eksklusive interview .

Hvordan er denne nye bog " en reunion " og " en genopretning" af de historiske bånd mellem jøder og muslimer?

Mark R. Cohen
Mark R. Cohen
Jøder og muslimer levede sammen i århundreder i umiddelbar nærhed. Jødedommen bidrog ideer og koncepter til islam. Islam , til gengæld bidraget meget til jødedommen. Bogen sigter blandt andet , at informere læserne om disse og andre aspekter af jødisk - muslimsk sameksistens , som i den nuværende tingenes tilstand i verden , er blevet glemt bag røgen fra konflikten.

Hvad er det tidligste tegn på samarbejdet mellem jøder og muslimer?

Bortset fra virkningen at jødiske ideer ( ligesom kristne og indfødte arabiske ideer ) havde på Muhammed , og bortset fra islamiske idéer , der påvirkede jødedommen , kan man pege på mange fælles intellektuelle interesser : i filosofi , videnskab og medicin ( alle stammer fra græsk visdom ) ; i poesi, som jøderne skrev på sproget i deres egen Skriften bibelsk hebraisk , men i stil med arabisk vers og bruge temaer taget fra arabisk poesi ; i administrationen af den islamiske regering; og i delte former for økonomisk liv, der herskede i det tværkirkelig islamiske marked sted i århundreder, som er dokumenteret i mange detaljer i de middelalderlige jødisk- arabiske dokumenter fundet i Cairo Geniza .

Hvordan har jødiske konvertitter til Islam hjælpe form muslimske civilisation ?

Nogle jøder i Medina var påvirket af profetens budskab og accepterede Islam . Uden tvivl , er disse konvertitter fungerede som en kanal, hvorigennem jødiske ideer nåede profeten , selv om vi antager, at han har lært om jødedommen gennem andre kilder , for eksempel fra jøderne med hvem han kom i kontakt som en købmand .

Var Andalusien en " tværreligiøs utopi " eller en " guldalder" for religiøs tolerance ?

Dette idealiserede billede faktisk går ud over Andalusien til at omfatte hele den muslimske verden , fra Bagdad til Cordova, og strækker sig over de lange århundreder parentes ved de islamiske erobringer i den ene ende , og den æra af Moses Maimonides (1138-1204) i den anden. Ideen stammer i første omgang fra desillusion mærkes af centraleuropæiske jødiske historikere i det nittende århundrede, da løfter om politiske og kulturelle lighed forblev uopfyldte. De udnyttede tolerance , de tilskrives islam til at tugte deres kristne naboer for ikke at leve op til de standarder fastsat af en ikke-kristen samfund hundreder af år tidligere. Interfaith utopi var til en vis grad en myte ; det ignoreres eller venstre ubemærket , den juridiske underlegenhed af jøderne (og alle ikke- muslimske " Bogens Folk ") og periodiske udbrud af vold. Men i forhold til den mere dystre historie af jøder i den middelalderlige verden af ​​Nordeuropa og sene middelalder Spanien , og de ​​langt mere hyppige og alvorlige forfølgelser i disse regioner er " myten om guldalderen " indeholdt en meget stor kerne af sandhed , og det er et af de temaer, der forfølges i bogen.

Hvordan har jøderne billetpris under det osmanniske paraply?

De osmanniske tyrkere var stort set tolerante over for ikke-muslimer , der lever i deres imperium , og af jøderne i særdeleshed. Især efter deres udvisning fra det katolske Spanien i 1492 , jøder i stort tal udvandrede til det Osmanniske Rige , som åbent imod dem på grund af deres internationale økonomiske forbindelser med andre jøder, og med " marrano " jøder , konverterer til kristendommen lever i Europa . Ifølge tyrkerne , der erobrede Levanten og de fleste af Nordafrika i det tidlige 16. århundrede , Mellemøsten gennemgik en økonomisk og politisk vækkelse , og jøder både bidraget til og draget fordel af denne æra af fred , vækst og velstand.

Hvordan har zionismen og etableringen af ​​staten Israel opdele jøder og muslimer?

I Europa i det 19. århundrede , jøder , konfronteret med en ny form for racemæssig og politisk antisemitisme ( bygning på den ældre , religiøst - baserede anti -semitisme ) , søgte løsninger på , hvad der blev kaldt " det jødiske problem". Zionisme , som et middel til at undslippe antisemitisme , var en af ​​de foreslåede løsninger . Idéen om en jødisk stat i Palæstina var en af ​​flere faktorer, der driver en kile ind mellem muslimer og jøder i slutningen af ​​det 19. og tidlige 20. århundrede , som arabere , også begyndte at blive gennemsyret af den nationalistiske ånd. Europæisk stil antisemitisme , et fænomen , der importeres fra det kristne Vesten , kombineret med muslimsk anti-zionisme at erodere hvad der var tilbage af det gamle sameksistens mellem jøder og muslimer , selvom zionismen , i sin politiske form var hovedsagelig en europæisk jødisk fænomen og ikke dybt forankret i trossystem af jøderne i den arabiske verden.

Hvordan kan denne bog hjælpe jøder og muslimer til at trække tættere sammen i venskab og dialog?

Viden er magt , nogen engang sagde . Bogen præsenterer en afbalanceret redegørelse for jødisk- muslimske relationer gennem tiderne. Det er en ærlig bog. Det betyder ikke " dække op " beviser for modgang , mens det ikke tøver med at fremhæve elementer af sameksistens og gensidig påvirkning , mod strømmen af benægtelse , der er populær blandt nogle, der skriver om emnet i dag . Både jøder og muslimer har bidraget kapitler i det stræber efter at være en afbalanceret bog . Dialogen mellem jødiske og muslimske forfattere af denne stor præstation i stipendium bør give materialer til jøder og muslimer til at forstå deres fælles fortid uden forvrængning på begge sider , der skiller dem, og står i vejen for gensidig respekt.

Joseph Richard Preville er en amerikansk forfatter , der bor i Nizwa , Oman. Hans arbejde har optrådt i The Christian Science Monitor, San Francisco Chronicle , Harvard Divinity Bulletin , The Jerusalem Post , Muscat Daily, og Saudi Gazette. Han er også en regelmæssig bidragyder til ISLAMiCommentary .

-

Denne artikel blev muliggjort af Transkulturel Islam Project, et initiativ, der blev lanceret i 2011 af hertugen islamiske studier Center - i partnerskab med Carolina Center for Studiet af Mellemøsten og muslimske civilisationer og Oxford Centre for islamiske studier - med henblik på uddybning forståelse af islam og muslimske samfund . Se www.islamicommentary.org / om og www.tirnscholars.org / about for mere information . Den Transkulturel Islam Projektet er finansieret af en bevilling fra Carnegie Corporation i New York.

Andre hjemmesider og trykte publikationer kan genudgive denne artikel, så længe der er kilde tilskrivning (forfatter og ISLAMiCommentary ) og et link tilbage til ISLAMiCommentary .



Related Posts:

Benedikt Köhler : Early Islam og fødsel Kapitalismen
Juan Cole : Nu fredsforhandlinger , John Kerry , er "Anti- semitisk " i Eyes of israelsk yderste højrefløj
Amaney Jamal : Tabte Mellemøsten
Joel S. Migdal på " Shifting Sands : USA i Mellemøsten " ( Book Q & A )
Efter Falter : Hvad er det næste for fredsprocessen ? ( en samling )
Tags: En historie af jødisk- muslimske relationer: Fra Origins til i dag , Abdelwahab Meddeb , Andalusien , antisemitisme , arabiske jøder , Cairo Geniza , katolske Spanien , europæiske kristne , europæiske jøder, tværreligiøse , islamisk historie , Israel, de jødiske historie, jødisk- muslimske relationer, Joseph Preville , jødisk- arabiske dokumenter , jødedom, Mark R. Cohen, marrano jøder , Medina, osmanniske Empi , Palæstina, Princeton University , profeten Muhammed , Spanien , University of Paris , zionismen
Kategori: Bøger , Europa, Historie og antropologi , i- Kommentar , islamisk teologi og lov , M

Ingen kommentarer:

Send en kommentar